Pages

Sunday, July 4, 2010

pengorbanan... ibu dan ayah hingga ke syurga.


Kamu balik sekolah, buka pintu pandang muka ibu dan ayah dengan perasaan belas kasihan pun Allah dah bagi pahala, " kata ustaz", semasa ceramah maulud rasul di tingakatan 2. dalam hati terdetik masyallah Dia memang Maha pemurah just pandang muka je baru, itu belum lagi wat amalan lain dah berapa aku dapat dalam satu hari best giler. masa sekolah guru dan ustaz memang selalu bagi pesanan klu kamu nak natijah kamu ok senang nak menghafal jangan lupa redho dan doa ibu ayah kamu yang sangat pentingn klu boleh time kamu exam suh depa puasa dan baca yasin.. masyallah begitu hebat.

sampaikan jika kita mahukan redho Allah daripada redho kedua ibu ayah, so klu depa tak suka Allah pun tak suka, kalu depa marah Allah lagi murka. macam itulah Allah mengangkat darjat kedua ibu dan
Ayah. begitulah, samapaikan dalam satu riwayat hadis: "sabda rasulullah ketika mana baginda di tanya siapakah orang yang wajid di taati selepas Allah dan rasul, baginda menjawab ibumu. kemudian sahabat itu bertanya selepas itu ibumu, kemudian nya lagi ya rasulullah ibumu, kemudian barulah ayahmu".

demikian darjat seorang ibu sellepas rasulullah menyebut kali ketiga barulah ayah. namun kini kita lihat, fenomena anak membuang ayah dan ibu di tepi jalan bagaikan sudah menjadi lumrah sedangkan ketika kita kecil nyamuk seekor pun mereka tidak keruan berkorban demi anak-anak sehingga keperluan sendiri pun tidak dihiraukan.. sebab itu

dalam al-quran Allah menyebut " dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baaik kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandung dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah yang menyusukannya dalam masa dua tahun. Bersyukurlah kepada Ku dan kedua orang tuamu" luqman:14 .
anak-anak harus bersyukur dengan nikmat Allah yang memberikan kita ibu bapa yang penyayang ,sanggup berkordan dan mentarbiah kita sejak dari kecil. bukan sedikit curah dan bakti yang dihulurkan oleh mereka sehingga kita berjaya ke menara gading dan menjadi orang yang berguna.

tetapi ada anak yang sanggup menetak ibu hanya kerana tidak dapat membeli dadah, berjudi dan berseronok, sedang itu yang mereka harapkan untuk membela kita sehingga besar. binalah ketulusan hati dan berkorban demi rahmat dan redho mereka.. sedih kita, sakit kita mereka terima demi rasa kasih sayang meraka. jangan lah menempoah murka sahabat ingat neraka balasannya, derhaka seksaanya sangat pedih.

No comments:

Post a Comment