Pages

Wednesday, February 16, 2011

maulidul rasul hari kewafatan nabi muhammad

seperti tahun-tahun yang berikut sambutan maulidul rasul disambut dengan perarakan sambil berselawat dari jalan ke jalan. tidak pernah berubah dan kita hanya mengambil mudah, sebenarnya dalam kemeriahan kita lupa pasa sesuatu.


pada hari yang sama jugalah rasulallah wafat, tidak pernahkah kita sensitif pada peristiwa kewafatan nabi. namun kita lupa bagaimana kelamnya dunia ketika wafatnya rasulallah. para sahabat bersedih hingga 'saidina umar berkata : ‘Aku tidak mendengar seorang pun berkata bahwa Rasulullah S.A.W meninggal kecuali aku penggal lehernya dengan pedangku ini.’ Dia kemudian berkata padaku: ‘Ayo pergi.


kita terlalu leka dan lalai, pada hari kita menyambut dengan gembira dan menjadikan ia satu adat, tapi pada hari yang sama kita kehilangan insan tersayang dan tercinta.


adakah islam mengajar kita untuk begini..?


adakah kita mengambil hikmah, mengapa Allah menjadikan hari kelahiran dan kawafatan rasulallah pada hari yang sama...?


pada hari sebelum kewafatan rasulallah, baginda sakit sehinga abu bakar diminta untuk menjadi imam subuh menggantikan rasulallah.

adakah kita hari ini menjaga hak Allah dan rasul.. mencintaiNya lebih dari diri sendiri dan seisi dunia...?


rasulallah tidak mengajar kita untuk menjadi ummat yang sebegini, tapi rasulallah dan para sahabat mengajar kita sentiasa bermuhasabah dan mengingati Allah.


lalu bagaimanakah pandangan kita tentang kesatuan ummat islam, berhimpun hanya untuk sesuatu perkara yang dapat memberi kesan populariti dan hiburan.


manakah tidak, maulidul rasul sendiri masih diselitkan dengan budaya sekularisme.

"islam hanya agama, bukan negara"

kita hanya menjadikan islam ketika iwaktu maulidul rasul. Bertudung, menutup aurat, berselawat dan membaca quran.

sedar atau tidak, kita harus ubah budaya mengadatkan selawat hanya ketika maulidul rasul. tapi mengambil hikmah kenapa Allah meletakkan tarikh kelahiran dan kewafatan nabi Muhammad pada satu tanggal .


kerana pada masa itulah musuh islam bergembira,

kerana pada masa itulah fitnah bermula,

kerana pada masa itulah murtad menjala,

kerana ketika itu jua kita kehilangan insan yang amat tercinta,

buat sahabat-sahabatku.

" andai kita ingin tahu dimana kerosakan dan kesilapan kita pada hari ini, kembalilah merujuk kepada sejarah dan mengenal kesilapan kita. kerana sejarah sudah dahulu menceritakan saat jatuh dan gemilangnya islam.

islam agama yang diredhai Allah, ia tidak pernah sama seperti agama-agama yang lain. oleh itu, buangkan dalam kotak fikiran kita islam itu sama seperti agama yang lain."


No comments:

Post a Comment