Pages

Thursday, July 1, 2010

nusyuz pukul isteri dalam islam..


Wanita di bekalkan dengan sembilan nafsu dan akal, berbeza dengan lelaki yang mempunyai satu nafsu tetapi sembilan akal.nafsu itu bukan saja terhad pada seks semata-mata, tetapi nafsu menyebabkan seorang tidak mudah sabar,berprasngka buruk, pemarah, boros,sentitif dan sebagainya.

atas dasar itulah wanita perlu dibimbing oleh lelaki agar segala tindak-tanduknya tidak m engikut perasan semata-mata, namun islam tidak membenarka
n kekasaran sehingga mencederakan.

Nabi SAW bersabda yang maksudnya: "jangan kalian pukul kaum permpuan!". dalam hadis yang lain, Baginda menjelaskan, sebaik-baik lelaki atau suami adalah yang berbuat baik kepada isterinya.

namun konsep memukul isteri boleh dilihat pada sudut tertentu, misalnya dalam situasi apa, tujuan apa, dan cara memukulnya bagaimana.

seorang suami boleh memukul isterinya yang terlihat tanda-tanda nusyuz. "isteri nusyuz ialah tidak lagi menghormati, mencintai, manjaga dan memuliakan suami. isteri yang tidak lagi komited dengan perkhawinan yang di bina bersama.

justeru al-quran menerangkan bagaimana cara mentarbiah isteri yang nusyuz ke arah acuan islam dengan penuh berhikmah (cerdik), iaitu pada awal-awal masalah suami perlu menasihati secara berhikmah, sekiranya masih tidak berubah suami boleh berpisah tempat tidur dengan isteri dengan cara berpaling muka dari melihat isteri ketika tidur sekatil, tindakan ini secara langsung akan merasang isteri menyedari kesilapan yang dilakukan. sekiranya jika masih berdegil baru boleh dipukul untuk memberi kesedaran tetapi bukan untuk menyakiti tubuh badannya.

seorang suami perlu peka dan faham denga jelas bagaimana cara memukul yang diajar dalam islam, kerana pukulan ini hanya untuk mendidik bukan dengan cara sepuas-pusa hati. dalam islam menerangkan suami boleh memukul dengan syarat telah berusaha mengajar isteri dengan dua cara diatas kemudiannya tidak boleh memukul muka dan pukulan itu tidak menyakitkan iaitu tidak meninggalkan bekas sehingga tulangnya retak dan tidak pada bahagian tubuh yang berbahaya jika terkena pukulan
.

selain itu, sekiranya masalah masih berpanjangan boleh merujuk kepada orang tengah untuk membantu menyelesaikan masalah ibu bapa, ustaz serta individu yang dipercayai bukan mereka sebaragan.

seperti masalah tadi, sekiranya isteri itu bukanlah dari jenis yang degil tetapi yang baik pastinya tindakan suami berpaling muka ketika tidur pun sudah menyentuh hati dan memberi kesedaran. Allah menciptakan sesuatu nuzum kerana Dia mengenali ciptaannya pasti Dia mentarbiah hamba-Nya dengan cara yang terbaik. jangan melulu dalam membuat keputusan.

dalam hal ini, saya menyentuh sedikit senario masyarakat sekarang yang lebih gemar menolak hukum-hukum Allah dan hanya mengambil pd sesetengah hukum yang dirasakan menguntukkan pihak mereka spt dalam masalah harta pusaka, cerai, perkahwinan sedangkan undang-undang dahulu yang telah berjaya membuktikan mampu melahirkan generasi yang bagus dari semua aspek akhlak, muamalat, siasah , ekonomi, ketenteraan dan banyak lagi.

janganlah kita hanya menjadi islam ketika hadir di mahkamah syariah, bertudung, berbaju kurung, serta berkopiah tetapi diluar semua itu hanyalah menjadi hinaan baginya.


No comments:

Post a Comment