Pages

Friday, July 2, 2010


sambungan dari "gentelman dalam islam"..

dalam soala rumah tangga , rasulullah ada mempunyai ramai isteri dan Baginda telah berjaya mengawal isteri-isternya dengan baik. Baginda tidak pernah bermasam muka, malah mengungkapkan kata yang sopan seta berhikmah kepada isteri-isteri nabi.

dirawayat Saidatina Aisyah:" pada suatu malam beliau terlelap ketika sedang menunggu rasulullah pulang dari masjid, sehingga tidak sedar yang rasulullah telah pulang. ketika nabi sampai dirumah baginda memberi salam dan didapati salamnya tidak di jawab, lalu baginda tidak menganggu Aisyah dan tidur diluar rumah. Sebaik sahaja Aisyah membuka pintu, didapati nabi berada diluar rumah disini rasulullah tidak berasa marah kepada Aisyah bahkan baginda yang meminta maaf kerana pulang terlalu lewat dan tidak sampai hati mengejutkan Aisyah".

suami adalah ketua dan pemimpin rumah tangga walaupun dia tidak berupaya mencari nafkah berikutan maslah kesihatan dan isteri yang mengambil tangunggajawab mencari nafkah, namun tangunggjawab meminpin rumah tangga tetap di dahu suami.

firman Allah: " kaum lelaki adalah pemimpin dan pengawal yang bertangunggajawab terhadap kaum perempuan" . tetapi meskipun demikian suami tidak boleh mengambil kesempatan dengan sewenag-wenangnya dengan memukul, mendera, cemburu buta serta haruan makan anak kepada anak dan juga isteri. sekiranya hal begitu berlaku mereka boleh dikira sebagai suami yang nusyuz.

No comments:

Post a Comment