Pages

Sunday, July 4, 2010

sakaratul maut..


kematian itu adalah milik Allah, kadang-kadang kita nampak seseorang itu sihat tak de masalah dan tidak pernah menghidapi penyakit.. bersembang dan bergelak ketawa tetapi pada esok harinya sampai berita sipulan meninggal. benar kematian itu datang secara tiba-tiba tibak berbau sama ada hari ini, esok, bulan hadapan atau tahun hadapan tidak ada seorang yang menggetahui kecuali Allah. bahkan dimana akan kita mati, bagaimana caranya kemalangan, sakit atau di bunuh pun kita tidak mengetahui. oleh itu kita haruslah sentiasa bersedia dan memperbaharui iman dan diri. bahkan di ceritakan dalam satu riwayat," rasulullah ketika di hujung-hujung hayatnya lebih banyak meningkat zikrullah sehingg baginda ditegur oleh Aisyah kerana kemana-mana sahaja baginda pergi sentiasa dengan zikrullah dari mulutnya. dijawab oleh baginda salahkah aku menjadi orang yang bersyukur". tetapi apa yang sering kita dengar dari sesetengah masyarakat yang merasakan ajal itu hanya tiba di akhir hayat mereka.. sering kedengaran " hidup sekali jer so enjoy lah puas-puas" tak pun " kita dah banyak bersedekah, tolong orang so tak kan lah cukup nak masuk syurga" sedangkan disisi Allah kita masih tidak mengetahui amal itu diterima atau ditolak. hanya amal yang ikhlas dan bukan riak sahaja yang diterima oleh Allah, kerana Allah sangat mengetahui apa yang ada dihati manusia. firman Allah : " sesungguhnya Allah itu dekat seperti urat lehar".

manusia sering lalai dengan harta dunia sehingga mereka menjadi hamba kepada wang ringgit, emas, intan berlian dan harta benda. sabda rasulullah: "dunia ini ibarat seorang musafir yang lalu di bawah sebatang pokok, maka musafir itu berehat dan meninggalkan pokok tersebut"begitulah keadaan dunia yang tidak mempunyai nilai langsung di sisi Allah SWT. dunia ini ibarat ladang untuk bercucuk tanam dan akhirat adalah tempat untuk menuai, jika buruk amalan di dunia maka buruklah hasil tuain kita di akhrirat. bayangkan pada masa itu wang ringgit, isteri,anak dan pangkat tidaka kan dapat membantu walau sedikit pun hanya amal soleh yang di lakukan kerana Allah sahaja yang diterima di depan Allah.

jadi sentiasa lah bersedia untuk menuju Akhrat dan kematian, kembalilah kepada Allah selagi pintu taubat masih terbuka luas dan janganlah memandang remeh serta menghina orang yang memberi peringgatan kepada kita semua. pastinya ada sebab kenapa Allah merahsiakan waktu ajal dan kiamat, supaya kita sentiasa bersedia.

untuk mendapat mati yang husnul khotimah dan tenang bukan mudah perlikan usaha yang mantap dan berganda-ganda.. berubahlah selagi ajal belum tiba diusia muda yang masih gagah perkasa, tidak sakit dan semasa masih kaya.

No comments:

Post a Comment